Wat is een PIM-systeem?
In de wereld van B2B e-commerce is het beheer van productinformatie essentieel voor het succes van een webshop. Hier komt een PIM systeem (Product Information Management) om de hoek kijken. Dit systeem speelt een cruciale rol bij het optimaliseren van jouw B2B webshop en het bieden van een naadloze ervaring aan je klanten.
PIM functionaliteiten
Een PIM systeem bevat een groot aantal functionaliteiten die het makkelijk maken om productdata te beheren, verrijken en te verspreiden zoals:
- Importeren van productdata via csv of xml
- Classificeren van productdata
- Verrijken van productdata
- Vertalen van je productdata
- Workflows instellen voor het beheren van productdata
- Verspreiden van productdata naar bijvoorbeeld je webshop, ERP systeem, marktplaatsen of brochures
Wanneer heb ik een PIM systeem nodig?
Een PIM systeem is niet nodig voor alle organisaties. In de volgende gevallen kan een PIM systeem waarde toevoegen:
- Je hebt een groot aantal producten met veel productkenmerken
- Je producten dienen in veel verschillende talen beschikbaar te zijn
- Binnen de organisatie werken verschillende personen met de productdata
- Je ontvangt verschillende product bestanden van leveranciers
- Je productdata wordt op verschillende plekken gebruikt zoals op je webshop en voor brochures.
De voordelen van een PIM systeem
Een PIM systeem biedt de volgende voordelen:
- Verhoog de verkopen en conversie door betere productdata
- Lanceer producten sneller in nieuwe markten
- Verminder de tijd die je kwijt bent aan het bijwerken van productdata
- Biedt de zakelijke klant een uniforme ervaring over alle kanalen (website, webshop, brochures)